Musika eta arteko gaitasunak oso garatuta baina matematika eta antzekoak ez oso garatuta dituzten umeak "ez-azkartzat" jotzen ditugunez, adimen anitzei buruz hitz egitea pentsatu dut; batzuei behar baino garrantzi gutxiagoa ematen zaielako hain zuzen ere.
Adimen anitzak lantzen diren eskola bateko
irakasleen gaitasunei buruz hitz egiten hasi aurretik, adimen anitza kontzeptua
zer den eta zer garrantzia duen aipatu beharko litzateke.
Horretarako, Howard Gardner, psikologo
estatubatuarrak honela definitzen du adimena: "adimena, arazoak
konpontzeko eta testuinguru kultural batean edo batzuetan baloratua izango den
produktua sortzeko gaitasun biologiko eta psikologikoa da". Definizio
honetatik abiatuz, Gardner-ek, beraien artean erlatiboki autonomoak ziren zapi
gaitasun proposatu zituen: hizkuntza gaitasuna, matematiko-logikoa, musikala
espaziala, gorputz-kinestesikoa, interpertsonala eta intrapertsonala. Zazpi
adimen hauei zortzigarren bat ere gehitu zien, naturalista. Hala ere,
bederatzigarren adimen baten inguruan ere hipotesiak egiten dabil,
existentzialean, alegia.
Howard Gardner-en adimen anitzen teoriak bi ezaugarri zientifiko ditu eta berain artean osagarriak dira, hau da, alde batetik, gizaki guztiek dituzte 8-9 adimen hauek, hori baita gizaki egiten gaituena. Eta beste aldetik, ez daude bi gizaki berdin, ezta bikiak ere, adimen perfil berdinarekin, bakoitzak bizitzan, esperientzia desberdinak bizi ditu eta.
Howard Gardner-en adimen anitzen teoriak bi ezaugarri zientifiko ditu eta berain artean osagarriak dira, hau da, alde batetik, gizaki guztiek dituzte 8-9 adimen hauek, hori baita gizaki egiten gaituena. Eta beste aldetik, ez daude bi gizaki berdin, ezta bikiak ere, adimen perfil berdinarekin, bakoitzak bizitzan, esperientzia desberdinak bizi ditu eta.
Jarraian, Jose Luis Vera Baptista, Tenerifeko La Laguna
unibertsitateko Didaktika Berezietako saileko irakasleari 2007an egindako
elkarrizketaren zati bat ipiniko dut; irakurri nahi iaznez gero klikatu hemen.
Adimen anitzi buruzko bideo bat utziko dizuet hemen ere:
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina